Чин келейного (домашнего) чтения акафистов и канонов. Ваша келия. Величание общее святой

Соборование в Великий пост

До Пасхи остается чуть больше недели, и Великий пост подходит к концу. В Валаамском монастыре вечером в четверг 6-й седмицы Великого поста было совершено Таинство Соборования, на котором присутствовала многочисленная братия монастыря и множество паломников. Нижний храм монастыря был полон, и все с великим благоговением семь раз, принимали помазывание от священников освященным елеем под пение братского хора монастыря: «Услыши ны, Боже, услыши ны, Владыко, услыши ны, Святый».

Великая схима – высшая ступень монашества, которой сподобляются люди, прошедшие долгий монашеский путь и возжелавшие посвятить свою жизнь исключительно молитве за весь мир, отложив всякие житейские попечения. Великий ангельский образ, как еще называют схиму, обязывает подвижника к особому жительству, к особой борьбе с самим собой и силами тьмы, к особым подвигам, чтобы стяжать чистоту души и через это приблизиться к Богу.

12 апреля 2019 г., накануне субботы 5-й седмицы Великого поста - праздника Похвалы Божией Матери (Субботы Акафиста), преосвященный епископ Троицкий Панкратий, игумен Валаамского монастыря, с братией обители совершил утреню с чтением акафиста Пресвятой Богородице перед чтимым образом Валаамской иконы Божией Матери. В субботу утром же по случаю праздника, в нижнем храме Спасо-Преображенского собора была совершена Божественная литургия святителя Иоанна Златоуста.

В христианском понимании пост, особенно Великий, имеет свое богословское и философское измерение. Он не есть нечто чисто механическое внешнее, связанное с ограничением в употреблении определенных видов пищи и т. д. В условиях, когда подобное поверхностное его рассмотрение является наиболее расхожим, как вне Церкви, так и в среде верующих, более чем актуально вспомнить о подлинно христианской трактовке феномена постничества.

Для начала необходимо затронуть проблему, связанную с определением этого понятия. Что мы подразумеваем под постом? Ответ кажется довольно простым и предсказуемым: он есть воздержание в самом широком смысле этого слова. Но при кажущейся простоте такая дефиниция таит в себе множество богословских и философских следствий.


В этот день Архангел Гавриил пришел к Деве Марии и благовествовал ей о том, что через Нее родится Спаситель мира, Богочеловек Иисус Христос. Благая весть о рождении Того, Кого ждало человечество со времен Адама, есть величайшая весть когда бы то ни было полученная людьми от Бога, ведь именно через воплощение Сына Божия для всех людей открылась возможность вернуться в потерянный рай.

Боже, милостив буди мне грешному. (Поклон)

Боже, очисти мя грешнаго и помилуй мя. (Поклон)

Создавый мя, Господи, помилуй мя. (Поклон)

Без числа согреших, Господи,прости мя. (Поклон)

Владычица моя, Пресвятая Богородице, спаси мя грешнаго. (Поклон)

Ангеле, хранителю мой, от всякого зла сохрани мя. (Поклон)

Святой апостоле (или мучениче, или преподобный отче, имя своего святого покровителя) моли Бога о мне. (Поклон)

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас, аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Молитва Святому Духу

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.

От Пасхи до Вознесения вместо этой молитвы читается: «Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав» (трижды). От Вознесения до Троицы ее не читают вообще.

Трисвятое

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Читается трижды, с крестным знамением и поясным поклоном.)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва Пресвятой Троице

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды). Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь

Молитва Господня

Отче наш, иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (Поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу. (Поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. (Поклон)

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя; яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегда судити Ти. Се бо, в беззакониях зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконыя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на oлтарь Твой тельцы.

Символ веры

Верую во единаго Бога Отца Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, иже от Отца рожденнаго прежде всех век. Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И возшедшаго на Небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, иже от Отца исходящего, иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.

Читается акафист или канон.

Окончание молитв

Достойно есть яко воистину блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем (поклон).

От Пасхи до Вознесения вместо этой молитвы читается припев и ирмос 9-й песни Пасхального канона:

Ангел вопияше Благодатней: Чистая Дево, радуйся! И паки реку: радуйся! Твой Сын воскресе тридневен от гроба и мертвыя воздвигнувый; людие, веселитеся! Светися, светися, новый Иерусалиме, слава бо Господня на тебе возсия. Ликуй ныне и веселися, Сионе. Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, о востании Рождества Твоего.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь. Господи, помилуй. (Трижды)

Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитвами Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.


Перед началом всякаго правила и по окончании его кладутся следующие поклоны
(земные или поясные)* ,
кои называются седмипоклонный начал.

  1. Боже, милостив буди мне грешному (поклон).
  2. Боже, очисти мя грешнаго и помилуй мя (поклон).
  3. Создавый мя, Господи, помилуй мя (поклон).
  4. Без числа согреших, Господи, прости мя (поклон).
  5. Владычице моя, Пресвятая Богородице, спаси мя грешнаго (поклон).
  6. Ангеле, хранителю мой святый, от всякаго зла сохрани мя (поклон).
  7. Святый апостоле (или мучениче, или преподобне отче, имя) моли Бога о мне (поклон).

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.

Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю небесный: Трисвятое по Отче наш: Господи помилуй 12раз, Слава, и ныне: Придите поклонимся: (3-жды), псалом 50-й, Помилуй мя, Боже: Верую: и чти каноны с акафисты.

Посем, Достойно есть: (поклон), Трисвятое по Отче наш: тропари: Помилуй нас, Господи, помилуй нас: и молитвы на сон грядущим.

Для новоначальных христиан поясню, что значат вси сии сокращения:

Напечатанное курсивом (названия молитв и пояснения) не читаются

Кроме того, в церковно-славянском языке нет буквы и звука ё, поэтому следует произносить “твое”, а не “твоё”; “твоего”, а не “твоево”.

Предначинательные молитвословия

Боже, милостив буди мне грешному (поклон).

Боже, очисти грехи моя и помилуй мя (поклон).

Создавый мя, Господи, помилуй мя (поклон).

Без числа согреших, Господи, прости мя (поклон).

Владычице моя, Пресвятая Богородице, спаси мя грешнаго(поклон).

Ангеле Хранителю мой святый, от всякого зла сохрани мя(поклон).

Святый (имя своего святого) , моли Бога о мне (поклон).

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.

Молитва Святому Духу

Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.

Трисвятое

(Читается с крестным знамением и поясным поклоном)

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Молитва ко Пресвятей Троице

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй; Господи, помилуй; Господи, помилуй.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитва Господня

Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи, помилуй (повторить 12 раз) ;

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. (поясной поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу.(поясной поклон)

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему. (поясной поклон)

Псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего и от греха моего очисти мя: яко беззаконие мое аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих; яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси; безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом и очищуся; омыеши мя и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие; возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего; возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Символ веры

В ерую во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век; Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Н ас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Р аспятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И восшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящего, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. В о едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. И споведую едино крещение во оставление грехов. Ч аю воскресения мертвых. И жизни будущаго века. Аминь.

Желающие же ежедневно выполняют это вечернее правило и получают от этого великую духовную пользу.

Желающий причаститься должен достойно приготовиться к Святому Таинству. Приготовление (оно называется говением) продолжается несколько дней. Телу предписывается воздержание, то есть телесная чистота и ограничение в пище (пост). В дни поста исключается пища животного происхождения - мясо, молоко, яйца и, при строгом посте, рыба. Хлеб, овощи, фрукты употребляются в умеренном количестве. Ум не должен рассеиваться по мелочам житейским и развлекаться.

В дни говения надлежит посещать богослужение в храме, если позволяют обстоятельства, и более прилежно выполнять домашнее молитвенное правило: кто читает обычно не все утренние и вечерние молитвы, пусть читает все полностью, кто не читает каноны, пусть в эти дни читает хотя бы по одному канону. Накануне причащения надо быть на вечернем богослужении и прочитать дома, кроме обычных молитв на сон грядущим, канон умилительный Господу Иисусу Христу , канон Богородице и Ангелу хранителю ** .

Читается также канон ко причащению и, кто пожелает, -акафист Иисусу сладчайшему . После полуночи уже не едят и не пьют, ибо принято приступать к Таинству Причащения натощак. Утром прочитываются утренние молитвы и все молитвы ко Святому Причащению , кроме канона, прочитанного накануне.

Перед причащением необходима исповедь - вечером или утром, перед литургией.

Чин, како подобает пети дванадесять псалмов особь, ихже пояху преподобнии отцы пустыннии во дни и в нощи, о нихже вспоминается в книгах отеческих и в житиях и мучениих святых многих.

Сей же чин принесе от святыя горы преподобный Досифей архимандрит Киево-Печерский.

По обычнем начале глаголем:

За молитв святых отец наших, Господи, Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас, аминь. (поклон)

Ограждая лице свое, читаем:

Царю небесныи, Утешителю, Душе истинныи, Иже везде сыи и вся исполняя, сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси Блаже, душа наша.

Святыи Боже, Святыи Крепкии, Святыи Безсмертныи, помилуй нас. (трижды с поклонами) .

Пресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святыи, посети и исцели немощи наша; имене Твоего ради.

Господи помилуй. (трижды)

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.

Отче наш, Иже еси на небесех; да святится имя Твое; да приидет царствие Твое; да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли; хлеб наш насущныи даждь нам днесь; и остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение; но избави нас от лукаваго.

Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас.

Господи, помилуй, 12 .

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон) .

Приидите, поклонимся Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Приидите, поклонимся и припадем к Самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Псалом 26 />

Господь просвещение мое и Спаситель мой, кого ся убою? Господь Защититель животу моему, от кого ся устрашу? Внегда приближатися на мя злобующе, снести плотии моих, оскорбляющии мя, и врази мои, тии изнемогоша и падоша. Аще ополчится на мя полк, не убоится сердце мое, аще востанет на мя брань, на Нань аз уповаю. Едино просих от Господа, то взыщу: еже жити ми в дому Господни вся дни живота моего, зрети ми красоту Господню и посещати церковь святую Его. Яко скры мя в крове Своем в день зла моего, покры мя в тайне крова Своего. На камень вознесе мя, и ныне се вознесе главу мою на враги моя, обыдох и пожрох в крове Его жертву хваления и воскликновения, пою и воспою Господеви. Услыши, Господи, глас мой, им же воззвах, помилуй мя и услыши мя. Тебе рече сердце мое: Господа взыщу. Взыска Тебе лице мое, лица Твоего, Господи, взыщу. Не отврати лица Твоего от мене и не уклонися гневом от раба Твоего, помощник ми буди, не отрини мене, и не остави мене, Боже Спасителю мой. Яко отец мой и мати моя остависта мя, Господь же восприят мя. Законоположи ми, Господи, в пути Твоем и настави мя на путь правыи, враг моих ради. Не предаждь мене в душах стужающим ми, яко восташа на мя свидетели неправеднии, и солга неправда себе. Верую видети благая Господня на земли живых. Потерпи Господа, мужайся, и да крепится сердце твое, и потерпи Господа.

Псалом 31 />

Блажени, им же отпустишася беззакония, и им же прикрышася греси. Блажен муж, ему же не вменит Господь греха, ниже есть во устех его лесть. Яко умолчах, обетшаша кости моя, зовущу ми весь день. Яко день и нощь отяготе на мне рука Твоя, возвратихся на страсть, егда унзе ми терн. Беззаконие мое познах и греха моего не покрых, рех: исповем на мя беззаконие мое Господеви, и Ты отпустил еси нечестие сердца моего. За то помолится к Тебе всяк преподобныи во время благопотребно, обаче в потопе вод мног, к нему не приближатся. Ты еси прибежище мое, от скорби одержащия мя, радосте моя, избави мя от обышедших мя. Вразумлю тя и наставлю тя на путь сей, вонь же пойдеши, утвержу на тя очи Мои. Не будите яко конь имск, имже несть разума, броздами и уздою челюсти их востягнеши, неприближающимся к тебе. Многи раны грешному, уповающаго же на Господа милость обыдет. Веселитеся о Господе, и радуйтеся, праведнии, и хвалитеся, вси правии сердцем.

Псалом 56 />

Помилуй мя, Боже, помилуй мя: яко на Тя упова душа моя. И на сень крилу Твоею надеюся, дондеже прейдет беззаконие. Воззову к Богу Вышнему, Богу, благодеявшему мне. Посла с Небесе и спасе мя, даде в поношение попирающыя мя. Посла Бог милость Свою и истину Свою, и изъят душу мою от среды скимен, поспах смущен. Сынове человечестии, зубы их оружия и стрелы, и язык их меч остр. Вознесися на Небеса, Боже, и по всей земли слава Твоя. Сеть уготоваша ногам моим, и смириша душу мою. Ископаша пред лицем моим яму и впадошася в ню. Готово сердце мое, Боже, готово сердце мое, пою и воспою во славе моей. Востани слава моя, востани псалтырю и гусли, востану рано. Исповемся Тебе в людех, Господи, пою Тебе во языцех. Яко возвеличися до Небес милость Твоя, и даже до облак истина Твоя. Вознесися на Небеса, Боже, и по всей земли слава Твоя.

Таже, Трисвятое , и по Отче наш…

Тропари, глас 1 />

Объятия Отча отверсти ми потщися, блудно изжих мое житие, но на богатство неизживущее взираю щедрот Твоих, Спасе: ныне обнищавшее мое сердце не презри. Тебе бо, Господи, умилением зову: согреших, Отче, на небо и пред Тобою.

Слава: Егда приидеши, Боже, судити на землю со славою, и вострепещут всяческая, река же огненная пред судищем потечет, книги разгнутся, и тайная обличатся, тогда избави мя огня негасимаго, и сподоби мя одесную Тебе стати, Судие праведныи.

И ныне: Матерь Тя Божию молим вси Дево; в щедроты Твои прибегаем любовию и в благодать Твою; Тебе бо имамы грешнии спасение, и Тебе стяжахом в напастех Едину всенепорочную.

Посем: Господи, помилуй, 30 .

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.

И поклон.

Именем Господним благослови, отче.

За молитв святых отец наших, Господи, Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

В Великий пост (кроме суббот и воскресений), а также и в другие посты (и на масленнице в среду и пятницу):

Господи помилуй, 40 , Слава, и ныне. (И 17 поклонов с молитвою св. Ефрема Сирина) .

1. Честнейшую херувим… (поклон земной великий) . Именем Господним… За молитв святых отец наших…
И молитва св. Ефрема:
2. Господи и Владыко животу моему, дух уныния, небрежения, сребролюбия и празднословия отжени от мене (земной великий поклон) .
3. Дух же целомудрия, смирения, терпения и любве даруй ми, рабу Твоему (земной великий поклон) .
4. Ей, Господи Царю, даждь ми зрети моя согрешения и еже не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки, аминь (земной великий поклон) .
5–6. Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй мя грешнаго (дважды с поклонами) .
7. Боже, милостив буди мне грешному (поклон) .
8. Боже, очисти грехи моя и помилуй мя (поклон) .
9. Создавыи мя Господи, помилуй. (поклон) .
10. Без числа согреших Господи, прости мя (поклон) .
11–16. Повторяем молитвы 5–10 с земными поклонами .
17. Затем еще раз читаем всю молитву св. Ефрема Сирина и земной великий поклон .

Приидите, поклонимся… трижды .

Псалом 33 />

Благословлю Господа на всяко время, выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя, да услышат кротцыи и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною, и вознесем имя Его вкупе. Взысках Господа и услыша мя, и от всех скорбий моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий возва, и Господь услыша и, и от всех скорбий его спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его, и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь, блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа, вси святии Его, яко несть лишения боящимся Его. Богатии обнищаша и взалкаша, взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага. Приидете, чада, послушайте мене, страху Господню научу вас. Кто есть человек хотяи живот, любяи дни видети благи? Удержи язык свой от зла, и устне свои, еже не глаголати льсти. Уклонися от зла и сотвори благо, взыщи мир, и пожени и. Очи Господни на праведныя, и уши Его в молитву их. Лице же Господне, на творящия злая, еже потребити от земли память их. Возваша праведнии, и Господь услыша их, и от всех печалей их избави их. Близ Господь сокрушенных сердцем, и смиренныя духом спасет. Многи скорби праведным, и от всех их избавит я Господь. Хранит Господь вся кости их, ни едина от них сокрушится. Смерть грешников люта, и ненавидящии праведнаго прегрешат. Избавит Господь душа раб Своих, и не прегрешат вси, уповающии Нань.

Псалом 38 />

Рех: сохраню пути моя, еже не согрешати языком моим: положих устом моим хранило, внегда востати грешному предо мною. Онемех и смирихся, и умолчах от благ, и болезнь моя обновися. Согреяся сердце мое во мне, и в поучении моем разгорится огнь. Глаголах языком моим: скажи ми, Господи, кончину мою и число дний моих, кое есть, да разумею, чесо лишаюся аз? Се пядию измерены положил еси дни моя, и состав мой яко нивочто же пред Тобою; обаче всяческая суета всяк человек живыи. Иде убо образом ходит человек, обаче всуе мятется: сокровищует, и невесть, кому собирает я. И ныне кто терпение мое, не Господь ли? и состав мой от Тебе есть. От всех беззаконии моих избави мя, поношение безумному дал мя еси. Онемех и не отверзох уст моих, яко Ты сотвори. Отстави от мене раны Твоя, от крепости бо руки Твоея аз исчезох. Во обличении о беззаконии показал еси человека, и истаял еси, яко паучину, душу его; обаче всуе всяк человек. Услыши молитву мою Господи, и моление мое внуши; слез моих не премолчиши, яко пресельник аз от Тебе и пришлец, якоже вси отцы мои. Ослаби ми, да почию, прежде даже не отъиду, и к тому не буду.

Псалом 40 />

Блажен разумеваяи на нища и убога, в день лют избавит и Господь. Господь сохранит и, и живит и, и ублажит и на земли, и не предаст его в руки врагов его. Господь поможет ему на одре болезни его; все ложе его обратил еси в болезнь его. Аз рех: Господи, помилуй мя, исцели душу мою, яко согреших Ти. Врази мои реша мне злая: когда умрет и погибнет имя его? И вхождаше видети; всуе глаголаше: сердце его собра беззаконие ему; исхождаше вон, и глаголаше вкупе. На мя шептаху вси врази мои, на мя помышляху злая мне. Слово законопреступное возложиша на мя, еда спяи не приложит воскреснути. Ибо человек мира моего, нань же уповах, ядыи хлебы моя, возвеличи на мя пяту. Ты же, Господи, помилуй мя и воздвигни мя и воздам им. О сем познах, яко восхоте мя; яко не возрадуется враг мой о мне. Мене же за незлобие прият, и утвердил мя еси пред Собою в век. Благословен Господь Бог Израилев от века и до века, будет, будет.

Таже, Трисвятое , и по Отче наш…

Тропари, глас 4: />

Смиренную душу мою посети Господи, иже во гресех житие все изжившу. Но яко блудницу приими мене и спаси мя.

Слава: Все житие мое блудно изжих Господи, со блудницами окаянныи; яко же блудныи умилением зову: Отче Небесныи, согреших, очисти, и приими мя, и не отрини мене от Себе, от Тебе удалившагося, и неплодными делы ныне обнищавша.

И ныне: К Богородице прилежно ныне притецем грешнии, со смирением припадающе и покаянием, вопиюще из глубины душевныя: Владычице, помози, милосердовавши на ны, потщися, яко изгибаем от множества грехов, не отврати раб Своих тощь, Тебе бо едину помощницу имамы.

Посем: Господи, помилуй, 30. И далее, якоже пренаписахом.

Таже, Приидите, поклонимся… трижды .

Псалом 69 />

Боже, в помощь мою воньми, Господи, помощи ми потщися. Да постыдятся и посрамятся ищущии душу мою. Да возвратятся вспять и постыдятся, хотящии ми злая. Да возвратятся абие стыдящеся глаголющии ми: благо же, благо же. Да возрадуются и возвеселятся о Тебе, вси ищущии Тебе Боже, и да глаголют выну: да возвеличится Господь, любящии спасение Твое. Аз же нищ есмь и убог, Боже, помози ми. Помощник мой и Избавитель мой еси Ты, Господи, не закосни.

Псалом 70 />

На Тя, Господи, уповах, да не постыжуся в век. Правдою Твоею изми мя и избави мя. Приклони ко мне ухо Твое и спаси мя. Буди ми в Бог Защититель и в место крепко спасти мя, яко утверждение мое и прибежище мое еси Ты. Боже мой, изми мя из руки грешнаго, из руки законопреступнаго и обидящаго. Яко Ты еси терпение мое, Господи, Господи упование мое от юности моея. В Тебе утвердихся от утробы, от чрева матере моея Ты еси мой Покровитель. О Тебе пение мое выну, яко чудо бых многим, и Ты помощник мой крепок. Да исполнятся уста моя похвалы, яко да воспою славу Твою, весь день великолепие Твое. Не отверзи мене во время старости, внегда исчезати крепости моей, не остави мене. Яко реша врази мои мне, и стрегущии душу мою совещаша вкупе. Глаголюще: Бог оставил есть его, поженете и имете его, яко несть избавляяи. Боже мой, не удалися от мене, Боже мой, в помощь мою вонми. Да постыдятся и исчезнут оклеветающии душу мою, да облекутся в студ и срам ищущии злая мне. Аз же всегда уповаю на Тя и приложу на всяку похвалу Твою. Уста моя возвестят правду Твою, весь день спасение Твое. Яко не познах книжна, вниду в силе Господни, Господи, помяну правду Твою Единаго. Боже мой, яже научил мя еси от юности моея, и до ныне возвещу чудеса Твоя. И даже до старости и маторства, Боже мой, не остави мене, дондеже возвещу мышцу Твою роду всему грядущему. Силу Твою и правду Твою, Боже, даже до вышних, яже сотворил ми еси величия. Боже, кто подобен Тебе? Елики явил ми еси скорби многи и злы, и обращь оживил мя еси, и от бездн земли возведе мя. Умножил еси на мне величествие Твое, и обращь утешил мя еси, и от бездн земли паки возведе мя. Ибо аз исповемся Тебе в людех, Господи, в сосудех псаломских истину Твою, Боже, пою Тебе в гуслех, Святый Израилев. Возрадуетеся устне мои, егда пою Тебе, и душа моя, юже еси избавил. Еще же и язык мой весь день поучится правде Твоей, егда постыдятся и посрамятся ищущии злая мне.

Псалом 76 />

Гласом моим ко Господу воззвах, гласом моим к Богу, и внят ми. В день печали моея Бога взысках, руками моима нощию пред Ним, и не прельщен бых. Отвержеся утешитися душа моя, помянух Бога и возвеселихся, возскорбех и пренеможе дух мой. Предваристе стражбы очи мои, смутихся и не глаголах. Помыслих дни первыя, и лета вечная помянух, и поучихся. Нощию сердцем моим глумляхся, и тужаше дух мой. Еда во веки отринет Господь, и не приложит благоволити паки? Или до конца милость Свою отсечет, сконча глагол от рода в род? Еда забудет ущедрити Бог? Или удержит во гневе Своем щедроты Своя? И рех: ныне начах, си измена десница Вышняго. Помянух дела Господня, яко помяну от зачала чудес Твоих. И поучуся во всех делех Твоих, и в зачинаниих Твоих поглумлюся. Боже, во святем путь Твой; кто Бог велии яко Бог наш? Ты еси Бог творяи чудеса. Познал еси в людех силу Твою, избавил еси мышцею Твоею люди Твоя, сыны Ияковля и Иосифовы. Видеша Тя воды, Боже, видеша Тя воды, и убояшася; смутишася бездны множеством шума вод. Глас даша облацы, ибо стрелы Твоя преходят, глас грома Твоего в колеси. Осветиша молния Твоя вселенную, подвижася и трепетна бысть земля. В мори путие Твои, и стези Твоя в водах многих, и стопы Твоя не познаются. Наставил еси яко овца люди Твоя, рукою Моисеовою и Ааронею.

Таже, Трисвятое , и по Отче наш…

Молитва Исусова.

Тропари, глас 6: />

Помышляю день страшныи и плачуся деянии моих лукавых; како отвещаю Безсмертному Царю? Коим ли дерзновением воззрю на Судию блудныи аз? Благоутробныи Отче, Сыне Единородныи, Душе Святыи, помилуй нас.

Слава: Во юдоли плачевне на месте идеже положи, егда сядеши Милостиве, сотворити праведныи суд, не обличи моя сокровенная, ниже посрами мене пред ангелы, но пощади мя, Боже, и помилуй мя.

И ныне: Милосердия двери отверзи нам, Благословенная Богородице Дево, надеющиися на Тя не погибнем, но да избавимся Тобою от бед, Ты бо еси спасение роду християнскому.

Посем: Господи, помилуй, 30, и далее якоже преднаписася.

Таже, Приидите, поклонимся… трижды.

Псалом 101 />

Господи, услыши молитву мою, и вопль мой к Тебе да приидет. Не отврати лица Твоего от мене, в онь же день аще скорблю. Приклони ко мне ухо Твое, в онь же день аще призову Тя, скоро услыши мя. Яко исчезоша яко дым дние мои, и кости моя яко сушило сосхошася. Уязвен бых яко трава, и изсше сердце мое, яко забых снести хлеб мой. От гласа воздыхания моего прильпе кость моя плоти моей. Уподобихся неясыти пустынному, бых яко нощныи вран на нырищи. Забдех и бых яко птица особящаяся на зде. Весь день поношаху ми врази мои, и хвалящии мя мною кленяхуся. Зане пепел яко хлеб ядях, и питие мое с плачем растворях. От лица гнева Твоего и ярости Твоея: яко вознес низверже мя. Дние мои яко сень уклонишася, и аз яко сено изсхох. Ты же Господи, во веки пребываеши, и память Твоя в род и род. Ты воскрес ущедриши Сиона, яко время ущедрити его, яко прииде время. Яко благоволиша раби Твои камение его, и персть его ущедрят. И убоятся языцы имени Господня, и вси царие земстии славы Твоея. Яко созиждет Господь Сиона, и явится в славе Своей. Призре на молитву убогих, и не уничижи моления их. Да напишется сие в род ин, и людие зиждемии восхвалят Господа. Яко призре с высоты святыя Своея, Господь с Небесе на землю призре. Услышати воздыхания окованных, разрешити сыны умерщвленных. Возвестити в Сионе имя Господне, и хвалу Его во Иеросалиме. Внегда собратися людем вкупе, и царие работати Господеви. Отвеща ему на пути крепости его, умаление дний моих возвести ми. Не возведи мене в преполовение дний моих, в род и род лета Твоя. В началех Ты Господи, землю основа, и дела рук Твоих суть небеса. Та погибнут, Ты же пребываеши; и вся, яко риза обетшают, и яко одежду свиеши их, и изменятся. Ты же тожде еси, и лета твоя не оскудеют. Сынове раб Твоих вселятся, и семя их во век исправится.

Молитва Манассии, царя Иудейска />

Господи Вседержителю, Боже отец наших, Авраамов и Исааков и Ияковль, и семене их праведнаго. Сотворивыи небо и землю со всею лепотою их, и сопныи море словом повеления Твоего. Затворивыи бездну, и запечатлев ю страшным и славным именем Твоим, Его же вся боятся, и трепещут от лица славы Твоея. Яко непостоянна велелепота славы Твоея, и не стерпим гнев еже на грешники прещения Твоего. Безчислена же и неизследованна милость обещания Твоего. Ты бо еси Господь вышнии, милосерд, долготерпелив и многомилостив, и каяся о злобах человеческих. Но Ты Господи, по множеству благости Твоея, обеща покаяние и оставление согрешшим к Тебе, и множеством щедрот Твоих нарече покаяние грешником во спасение. Ты убо Господи Боже праведных, неси положил покаяние праведным Твоим, Аврааму и Исааку и Иякову, не согрешившим пред Тобою, но положил еси покаяние мне грешному, зане согреших Ти паче числа песка морскаго. Умножишася беззакония моя Господи, умножишася, и несмь достоин воззрети и видети высоту небесную, от множества неправд моих связан есмь многими юзами железными. Яко не возвести ми главы моея, и несть ми восклонения. Зане прогневах ярость Твою, и лукавое пред Тобою сотворих. И не сотворих воли Твоея, не сохраних повелении Твоих. И ныне поклоняю колена сердца моего, и молю яже от Тебе благость. Согреших Господи, согреших, и беззакония моя аз свем. Но прошу и молюся Тебе: отради ми Господи, отради ми, и не погуби мене со беззаконьми моими. Ниже в век враждовав соблюдеши зол моих, и не осуди мене в преисподних земли. Зане Ты еси Боже, Бог кающихся, да и на мне явиши всю благость Твою, яко недостойна суща спасеши мя, по мнозей милости Твоей. И восхвалю Тя всегда, во вся дни живота моего. Яко Тебе поют вся силы небесныя, и Твоя есть слава во веки, аминь.

Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение. Хвалим Тя, благословим Тя (поклон) , кланяемтися, славословим Тя (поклон) , благодарим Тя, великия ради славы Твоея (поклон) . Господи, Царю небесныи. Боже Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи, Исусе Христе, и Святый Душе. Господи Боже Агньче Божии, Сыне Отечь, вземляи грех мiра, помилуй нас, Вземляи грехи мiра, приими молитвы наша; седяи одесную Отца, помилуй нас. Яко Ты еси Един Свят, Ты еси Един Господь, Исус Христос, в славу Богу Отцу, аминь.

На всяк день благословим Тя, и восхвалим имя Твое во веки и в век века.

Господи, прибежище бысть нам в род и род. Аз рех: Господи, помилуй мя, и исцели душу мою, яко согреших Тебе. Господи, к Тебе прибегох, научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Яко от Тебе есть источник живота, во свете Твоем узрим свет. Пробави милость Твою ведущим Тя.

Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи, Боже отец наших, и хвально, и прославлено имя Твое во веки, аминь.

Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Благословен еси, Господи, научи нас оправданием Твоим. Благословен еси, Владыко, вразуми нас оправданием Твоим. Благословен еси, Святыи, просвети нас оправданием Твоими.

Господи, милость Твоя во веки, и дела руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Молитва великаго Евстратия />

Величая величаю Тя Господи, яко призрел еси на смирение мое, и неси мене затворил в руках вражиих, но спасл еси от бед душу мою. И ныне Владыко, да покрыет мя рука Твоя, и да приидет на мя милость Твоя, яко смятеся душа моя, и болезненна есть во исхождении своем, от окаяннаго ми и смраднаго телесе сего. Да некогда лукавыи супостата совет срящет, и препнет ю во тьме, за неведомыя и ведомыя в житии сем бывшия ми грехи. Милостив ми буди, Владыко, и да не узрит душа моя темнаго взора лукавых бесов, но да приимут ю ангели Твои светлии и пресветлии. Даждь славу имени Твоему святому, и Твоею силою возведи мя на божественныи Твой суд. Внегда судитимися, да не приимет мене рука князя мiра сего, исторгнути мя грешника во глубину адову. Но предстани ми, и буди мой Спаситель и Заступник. Телесныя бо сия муки, веселие суть рабом Твоим. Помилуй, Господи, осквернившуюся страстьми жития сего душу мою, и чисту ю ради покаяния и исповедания приими. Яко благословен еси во веки веком, аминь.

Таже, Трисвятое , и по Отче наш…

Молитва Исусова.

Тропари, глас 8 />

Оком милосердым Господи, виждь мое смирение. Яко по малу жизнь моя скончевается, и от дел несть спасения. Сего ради молюся: оком благоутробным Ти Господи, виждь смирение мое и спаси мя.

Слава: Век мой скончавается, и страшный Твой престол готовится, житие мое мимо ходит, суд мене ждет, претя мне огненною мукою, и пламенем негасимым. Слезам тучу подаждь ми и угаси его силу, хотяи спастися всем человеком.

И ныне: Иже нас ради рождеися от Девы, и распятие претерпев, Благии, испровергии смертию смерть, и воскресение явлеи, яко Бог. Не презри их же созда рукою Своею. Яви человеколюбие Свое, Милостиве. Приими Рождьшую Тя Богородицу молящуюся за ны, и спаси Спасе наш, люди согрешшыя.

Таже, Господи помилуй, 30.

Честнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога, Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем. (поклон) .

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу (поклон) , и ныне и присно и во веки веком, аминь (поклон) .

Господи помилуй, Господи помилуй, Господи благослови (поклон) .

И отпуст: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, и преподобных и богоносных отец наших, и всех ради святых, помилуй и спаси мя грешнаго, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.

Затем - прощение.

Аще ли пост, творим поклоны по преждеписанному.

По 17 поклонех Слава, и ныне. Господи, помилуй (дважды) , Господи, благослови (без поклонов). И отпуст псалтырный: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, Силою Честнаго и Животворящаго Креста, и святых небесных сил безплотных, и преподобных и богоносных отец наших, и святаго пророка Давыда (и святаго, его же есть день) и всех святых, помилуй и спаси мя грешнаго, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.

И прощение. Наклонившись до земли, не крестясь, читай:

Ослаби, остави, отпусти Боже, согрешения моя, вольная и невольная, яже в слове и в деле, и яже в ведении и не в ведении, яже во уме и в помышлении, яже во дни и в нощи, вся ми прости, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

Вставши, читай молитву сию с поклонами:

Ненавидящих и обидящих нас прости, Господи Человеколюбче. Благотворящим благо сотвори, братиям и всем сродником нашим, иже и уединившимся, даруй им вся, яже ко спасению прошения и живот вечныи (поклон) .

В болезнех сущия посети и исцели, в темницах сущих свободи, по водам плавающим Правитель буди и иже в путех шествующим исправи и поспеши (поклон) .

Помяни Господи, и плененныя братию нашу, единоверных православныя веры, и избави их всякаго злаго обстояния (поклон) .

Помилуй Господи, давших нам милостыню и заповедавших нам, недостойным, молитися о них, прости их и помилуй (поклон) .

Помилуй Господи, труждающихся и служащих нам, милующих и питающих нас, и даруй им вся, яже ко спасению, прошения и живот вечныи (поклон) .

Помяни Господи, прежде отшедшия отцы и братию нашу и всели их, идеже присещает свет лица Твоего (поклон) .

Помяни Господи, и нашу худость и убожество, и просвети наш ум светом разума святаго Евангелия Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Твоея Матере и всех святых Твоих, аминь (поклон) .

Господи, помилуй (трижды) .

И обычные исходные поклоны.

» мы попросили настоятеля храма во имя святого пророка Илии в г. Гомеле, Беларусь, протоиерея Николу Косырева рассказать о чине чтения Псалтыря.

О. Никола, расскажите что-нибудь про чин чтения Псалтыря.

Псалтырь — это всем книгам книга. Это слово Божие, обращающееся к Богу. Испокон веков это была священная книга. В Ветхом завете, и в Новом завете, и в первоначальных иноческих чинах — всегда подвизались чтением псалмов. Ещё Преподобному Пахомию Великому явился ангел и сказал, как надо читать Псалтырь. Почему и входил Чин двенадцати псалмов в основную уставную службу иноков-подвижников в общежительстве, а уже остальные псалмы читали все, подвизались каждый индивидуально, и, естественно, укреплялись святым духом, роднились со святым духом при постоянном общении.

Как сказано: «Со избранным избран будеши, а со строптивым развратишися» . Например, протопопу Аввакуму было дано: Псалтырь он знал наизусть. Или первый патриарх Иов. И Псалтырь знал наизусть, и Евангелие, и Апостол весь наизусть, и большие молитвы на Пятидесятницу (Троицу) также наизусть. Это был особый Божий дар, эти люди — богодухновенные сосуды, необыкновенной величины чистоты духа и совести.

А грешные люди в общежительстве побуждали свою природу молитвенным подвигом, и земные, плотские наклонности усилием воли, покаянием перерождали в другое состояние. Как говорит Ефрем Сирин: «Плачь, грешник, слёзы твои тебя переплавляют из грешника в праведника».

Поэтому про чтение псалмов некто сказывает: «Скорее солнце остановится на небе, чем прекратится чтение Псалмов» . Вот какова мера этой святая святых. Эта книга «духом святым и усты пророка богоотца Давыда отрыгнута всей вселенной». «Отрыгну сердце мое благо, глаголя аз дело мое цареви». Святой дух через него говорит, слова не человеческие, а именно Божии. Это духоносная книга, связывающая Ветхий завет и Новый завет.

Когда человек в Псалтыре обращается к Богу, он как в чистую воду окунается и становится чистым, получает и утешение, и умиротворение, и ответы на все волнующие вопросы.

Устав чтения псалтыря — это очень хорошо, но, тем не менее, он уступает. Он уступает Божественной литургии, которая несомненно выше, в ней участвует вся церковь, земная и небесная в совокупности.

В каких случаях Псалтырь читают, например, о здравии?

Например, в Пилипах-Хребтиевских до последних времён практиковалась Неугасимая, это круглосуточное чтение Псалтыря за болящего. Четверо человек к условленному времени приходили в одно место, по 3 часа читали, затем менялись. В течение суток по два раза приходили на стойку и вычитывали псалмы. Заказчик обеспечивал всем необходимым. Неугасимое чтение продолжалось 40 дней, непрерывно. Очевидно, усматривали перерывы на воскресную службу, когда нужно было в церкви присутствовать, но тем не менее распределяли Псалтырь на оставшееся время, чтоб чтение Неугасимой продолжалось непрестанно.

Батюшка, а отличается ли чин чтения Псалтыря о здравии и за упокой?

Одинаковый чин чтения, о здравии и за упокой. Только когда читаешь о здравии, вместо заупокойного тропаря поминаешь тех, за кого молишься.

А если молишься просто, а не за кого-то конкретно?

Можно и так молиться.

То есть можно без тропаря на славах?

Да, можно и просто молиться. По окончании чтения обиходные тропари заздравные и заупокойные отдельно. В самом Псалтыре указан устав чтения.

А на Светлой неделе тоже не возбраняется Псалтырь читать, как о здравии, так и за упокой?

Сразу так не скажу. Например, в церковном Уставе не показано читать вообще псалмы, даже на полиелеосной службе, даже «Блажен муж» опускается на светлой неделе. Светлая неделя сама по себе как Божие сияние.

А что вы можете сказать о традиции чтения Псалтыря за усопшего? Каков чин чтения Сорокоуста?

Во-первых, понятие о Сорокоусте. Он в самом его истинном критерии именовался служением сорока литургий. В отсутствие у священников возможности совершения литургий, так как гонения на церковь Христову были очень часты, сие наименование стало перенесено на чтение Псалтыря.

А так как в старообрядчестве это явление было самым больным, когда на всю страну был один-два священника, духовенства не оставалось, то основная масса староверов оказалось в безпоповстве. Они перешли на чтение Псалтырей.

Раскол, конечно, внёс очень много разномыслий, неверия, расстроенные чувства, всё пошло вверх ногами. При всех перспективах, конечно, что ожидает всех христиан подвижников? Какова Агафья Лыкова и ей подобные. Конечно, они спасаются.

Весь круг богослужения не все могут совершать, и столько книг не могут содержать, потому подвизаются чтением Псалтыря. Так и в будущем. Оно не прекратится до скончания века, как сказано, по всей вселенной. Все любящие будут прибегать к Богу. «Блажен муж, иже нейде на совет нечестивых». А так, как нечестие обуяет сейчас, беззаконие узаконивается, как известно, во всех сферах, как норма, то эти слова самые актуальные. От этого нечестия удалятся, так и получится блаженство. «А путь нечестивых погибнет». Всё это отображено по жизни. Жизненная истина, там от и до, на все времена, для всех поколений, времён и национальностей.

То есть понятие 40 псалтырей стало общепринятым из-за неимения возможности служить литургии? 40 литургий замещают 40 псалтырей?

Даже 40 Псалтырей не могут заменить одну литургию, и тысяча Псалтырей не заменят одну литургию. Именно 40 литургий были истинным Сорокоустом подвига. Потому что здесь происходит молитва одного человека, его обращение к Богу, а там молитва всей церкви в совокупности, вместе с Богом, с Исусом Христом, ходатаем за наше спасение перед Отцом Своим. Это несравненное!

А потом укоренилось с увеличением безверия, малодушия, слабости и прочего-такое механическое чтение. Произошла, можно сказать, духовная деградация.

Родственники, как правило, сами не читают Сорокоуст, а поручают другому за плату. Это уже воспринимается как работа. А любовь за деньги не продаётся. О какой же силе такого чтения можно говорить?

Но если у умершего один-два родственника. Они за 40 дней физически не успеют прочитать 40 Псалтырей. Успеют, например, вполовину меньше, но усерднее. Может ли качество заменить количество или нужно успеть 40?

Это очень больной вопрос. Такое чтение, лишь бы оттараторить, ничего не даёт, поэтому такая купля-продажа — это коробит. Тут только по вере. Кто заказывает другому прочитать по своей вере, по немощи сил, это Господь будет определять. Это уже Божье дело, не человеческое. Хотя по совести даже в этой ситуации лучше отслужить несколько литургий (40 вряд ли кто сейчас сможет).

А может ли Псалтырь заменять утренние и вечерние молитвы, если не хватает сил регулярно и на то, и на другое?

Если человек не знает «Помилуй мя Боже» и «Верую», то он неверующий…Но проще сказать, что на домашнюю молитву устава твёрдого не существует. По мере сил, усердия и возможностей. Преподобная мати Мария без псалмов подвизалась и стала Божьим сосудом, на всю вселенную сияющая.

Существует Двенадцать псалмов. Они заменяют вроде бы утренние и вечерние молитвы.

Это старинные иноческие правила, как раз те, которые открылись через ангела Великому Пахомию. Они краткие, не очень утомительные. Было установлено их читать дважды в ежедневном правиле. А индивидуальный молитвенный подвиг уже совершали каждый по силе, по любви, возможностям. Двенадцать псалмов же были общественным правилом.

Первично даже канонарх пропевал псалмы. На великие праздники, например, когда совершается освящение храма, очень торжественно поются псалмы на 7-ой глас. Достойное такое исполнение. Псалмопение — это Божье дело!

Откуда традиция именно 40 псалтырей, кто установил эту цифру?

Надо почитать Библию. Всё это узаконено свыше. Так, 40 дней постился пророк Илия, Моисей, сам Господь, на 40-ой день пресвятая Богородица приносится в церковь, на 40-й день Господь вознёсся на небеса. На 40-й день душа определяется (до этого по мытарствам ходит), поэтому 40 — это не простая цифра, она символическая, соответствующая духовному подвигу святых. Очевидно, имелся ввиду молитвенный подвиг, приближающийся к тем святым подвигам, которые нам показали святые. Святая церковь руководствовалась примером святых подвижников, таких столпов, как Моисей, Илья, сам Господь. Поэтому и душеспасительная Четыредесятница так называется.

И, конечно, нужно помнить, что ночная молитва самая богоугодная и душеполезная!